Zonder de lokstem van de Noordzee was Pieter Hans Hoets geen Engelandvaardergeworden. Zijn eerste poging, in 1940, om het bezette Nederland te ontvluchtenvanuit de Scheveningse haven, mislukt. Maar de wil om vanuit Engeland tegen deDuitsers te strijden is groot. In de zomer van 1943 probeert hij het op een anderemanier en zit hij aan boord van het vrachtschip de Eem op weg naar Zweden.'Vroeg in de avond van de 30ste juni steken we in zee. Terwijl ik de vaat was, hoorik aan het zingen van de wind dat het weer omslaat. Ineens klettert de regen opde luiken en ik ren naar het voordek. Tussen de rode en zwarte tonnen van hetOostfriesche Gaatje begint de Eem te stampen. En daar op de punt van de boeg inde stromende regen, terwijl de wind in mijn oren buldert, ben ik alleen met mijnschip en de zee. Dit is mijn bevrijding! Dit heb ik altijd gewild. Dit is mijn grotedoorbraak!'Diezelfde mentaliteit vindt Hoets na de oorlog en het verlies van Java in zijnjonge vrouw Geertjen op het strand van Scheveningen. Weer gaat het roer om!Niet Oost, dan maar West! En in het verre, soms harde Amerika en in eenveranderende wereld weten zij een nieuw bestaan op te bouwen. ZonderNederland te vergeten. Dat is het verhaal van Buitengaats!Eerder schreef Hans Hoets:Vrijgevaren! Uitg. Donker 1976, Englandspiel ontmaskerd: schijnstoot op Nederland enBelgiƫ 1942-1944 Uitg. Donker 1990, Spookspoor naar Moskou Uitg. Kok 1996, DeYale connection: de jacht op de Marcos-miljarden en het Zwitsers bankgeheim Uitg. deFontein 2000.