De arts van de toekomst heeft behoefte aan kennis over de zakelijke en organisatorische aspecten van het zorgsysteem, om zo de belangen van de patiƫnt optimaal te kunnen behartigen en het beroep naar eigen tevredenheid te kunnen uitoefenen. Om constructief mee te werken aan de zorg van de toekomst, is een andere manier van denken over en gedegen kennis van de zakelijke kant van het vak vereist. Te midden van discussies over macht van zorgverzekeraars, voorspelde onwrichtende veranderingen en oplopende kosten van zorg, valt op hoe weinig geschikt naslagmateriaal beschikbaar is voor artsen om zich in die andere, zakelijke kanten van zorg te bekwamen. Dit boek heeft als doel u te helpen om u te ontwikkelen tot een arts met verstand van zaken.Artsen weten als geen ander wat er nodig is op de werkvloer, hoe de organisatie soepeler kan lopen en hoe een en ander doelmatiger geregeld kan worden. Toch wordt de zakelijke kant van de gezondheidszorg vaak door niet-medici georganiseerd. Zouden artsen niet zelf een actievere rol moeten spelen in de managementaspecten van de medische praktijk?Dit door artsen samengestelde boek biedt de lezer kans om van de ervaringen van experts te leren. Een deel van de stukken is authentiek gedreven vanuit een persoonlijke missie, terwijl het andere deel inhoud geeft aan de theoretische basis voor de lezer. Deze combinatie maakt het tot een levendig boek, dat mede door de praktijkvoorbeelden, figuren en tabellen zeer toegankelijk is.