U wilt uw patiënten effectief geruststellen, bij het beslissingsproces betrekken, slecht nieuws brengen of motiveren tot gedragsverandering. Hoe doet u dat feitelijk? Wat zegt u? Hoe zegt u het? Hoe praat u met een suïcidale patiënt, hoe reageert u op iemand die in huilen uitbarst en wat zegt u tegen de borderline patiënte die u midden in de nacht in crisis opbelt?Patiëntgericht communiceren wérkt. De patiënt voelt zich begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat een efficiënte en prettige werkrelatie, waarin arts en patiënt samenwerken en proberen tot een gezamenlijk besluit te komen. U helpt de patiënt meer greep op zijn situatie te krijgen en zijn zelfredzaamheid te vergroten, en dat levert belangrijke gezondheidseffecten op. Bovendien helpt een goede arts-patiëntrelatie misverstanden en conflicten te voorkomen.Deze praktijkgids is in eerste instantie bedoeld voor huisartsen, SEH-artsen, medisch specialisten en artsen in opleiding die patiëntgerichte communicatievaardigheden willen toepassen in de medische praktijk en daarbij wel eens wat inspiratie kunnen gebruiken. Maar ook andere hulpverleners in de gezondheidszorg, zoals psychologen, verpleegkundigen of therapeuten die vaak onder moeilijke omstandigheden medische consulten voeren, kunnen veel baat hebben bij de hier beschreven communicatieve vaardigheden.