Er zijn vele velden waarop de psychodiagnostiek van kinderen zich richt. Allereerst natuurlijk op het kind zelf in al zijn aspecten: gedrag, intelligentie, leervorderingen, neuropsychologische vaardigheidsstructuur, sociaal-emotioneel functioneren. Maar belangrijk is ook de diagnostiek van zijn omgeving: de ouders en, groter, het gezinsverband. Dit handboek geeft een volledig, interdisciplinair beeld van al deze terreinen in de context van de hulpverlening. Naast de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening bevat het een overzicht van diagnostische methoden. De auteurs, werkzaam in de praktijk als hulpverlener en/of als docent, hebben veel aandacht besteed aan de toepassing van deze methoden op concrete onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verlevendigen de tekst op tal van plaatsen.
Voor deze zevende druk is de inhoud herzien op basis van de meest recente inzichten. Daarmee is dit handboek, waarvan de eerdere drukken uitermate succesvol waren, een waardevolle informatiebron voor wie werkzaam is in de hulpverlening aan kinderen én voor diegenen die een opleiding daartoe volgen.
Vergeleken met de vorige druk is één hoofdstuk geheel vernieuwd (sociaal en emotioneel functioneren). Voorts zijn een aantal andere hoofdstukken gereviseerd. Het zal velen deugd doen dat in het hoofdstuk over intelligentie de wisc-iii deel uitmaakt van de revisie van dit hoofdstuk. Ook de overzichten van de diverse onderzoeksinstrumenten zijn hier en daar uitvoerig bijgewerkt (onder meer in het hoofdstuk over vragenlijsten).