'Hoe gaat het?' Deze vraag stellen verpleegkundigen de hele dag door. Maar hoe beoordelen zij professioneel hoe het echt met de patiënt gaat?
De methode ProActive Nursing wordt in ziekenhuizen, thuiszorg en GGZ gebruikt. Het helpt verpleegkundigen om inzicht te krijgen in de zorgbehoefte van de patiënt. En zo op een adequate en empathische manier patiëntveilige zorg te kunnen bieden.
Over de inhoud
ProActive Nursing belicht theorie en praktijk van zorgthema's ICF. Voor elk thema is een mindmap ontworpen. Hiermee leert de student de gevolgen van ziekten te observeren, te analyseren en te benoemen.
Nieuw aan de tweede druk
* De referentieclassificatie ICF als leidraad voor de zorgthema's
* Hoofdstuk over het werken met zorgthema's en mindmaps
* Nieuw uitgewerkte zorgthema's en indeling
*
Inhoudsopgave
Inleiding
Klinisch redeneren: 'Hoe gaat het?'
Het werken met zorgthema's en mindmaps
De opzet van een hoofdstuk
De mens, een metasysteem
1. Ademhaling
2. Circulatie
3. Zuurstofbalans myocard
4. Urogenitale functies
5. Bloedwaarden
6. Sensorische functies en pijn
7. Neurologische functies
8. Bewegingsapparaat
9. Thermoregulatiesysteem
10. Huid & Afweerfuncties
11. Spijsverteringsfuncties
12. Hormonaal stelsel
13. Psychosociaal functioneren
14. Activiteiten & Participatie
Uniek aan dit boek
* Standaardwerk binnen de Nederlandse verpleegkunde
* Unieke methode om klinisch redeneren onder de knie te krijgen
* Zeer praktijkgericht en daardoor lovend ontvangen
* Klinisch redeneren belangrijk speerpunt nieuw curriculum verpleegkunde
* Stijgende lijn in verkoop sinds verschijnen (2013)
Extra materiaal
* Formulier 'de casus in kaart' (SBAR-methodiek): voor het snel en helder invullen van de benodigde data van een casus. En voor het oefenen van de zes stappen en bijbehorende redeneervaardigheden.
* Uitgebreid trefwoordenregister
Doelgroep
* Studenten hbo-verpleegkunde
* Studenten mbo-verpleegkundige
* Verpleegkundigen die een specialistische vervolgopleiding volgen
* Verpleegkundigen in bij- en nascholingstrajecten
Over de auteur
Marc Bakker wordt beschouwd als autoriteit op het gebied van het klinisch redeneren voor verpleegkundigen. Sinds 1980 is hij werkzaam als verpleegkundige. Zijn werkervaring strekt zich uit van intensive care tot spoedeisende hulp, van cardiac care tot anesthesie en van psychogeriatrie tot psychiatrie. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in het onderwijs en is momenteel werkzaam als Expert Lecturer in het Expertisecentrum ProActive Nursing van het VUmc.