Opvoeding, onderwijs, jeugdcriminaliteit - iedereen heeft er een mening over. Op feesten en partijen, in de politiek en in de media word je om de oren geslingerd met oneliners en verdraaide uitkomsten van empirisch onderzoek.
Voorbij de oneliners
Complexe pedagogische onderwerpen vragen om echte aandacht op basis van goede informatie. Inleiding in de pedagogiek laat studenten kennismaken met een groot aantal thema's, basisbegrippen en stromingen uit de wetenschappelijke pedagogiek. Het geeft helder inzicht in en een brede blik op actuele, veelzijdige kwesties.
Over de inhoud
In dit tweede deel van Inleiding in de pedagogiek komen verschillende grondslagen en stromingen aan de orde. Van wetenschapsfilosofie tot rationalisme, van de positie van Kant tot fenomenologie, van taalfilosofie tot postmodernisme. Deze onderwerpen worden onder de loep genomen door toonaangevende experts verbonden aan universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen.
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Paul Smeyers
2. Wetenschapsfilosofie van de positieve wetenschappen
Jaap van Brakel
3. Wetenschapsfilosofie van de sociale wetenschappen
Stefaan E. Cuypers
4. Over het verband tussen de moderne wijsbegeerte en wetenschappelijke pedagogiek
Stefan Ramaekers
5. Fenomenologie als wetenschappelijke methode met een accent op de Utrechtse School
Bas Levering
6. Geesteswetenschappelijke pedagogiek
Wilna A.J. Meijer
7. Kritische theorie en kritische pedagogiek
Jan Masschelein
8. Taalfilosofie
Paul Smeyers
9. Postmodernisme en pedagogiek
Roel van Goor
10. Posthumanistische benaderingen
Maarten Simons & Mathias Decuypere