Praktische gids over schoolleiderschap voor onderzoekers en directeurs.
In 'Andere tijden, andere leiders?' gaat Liesbeth Piot in op de gevolgen van
schaalvergroting voor schoolleiderschap, met name in scholengemeenschappen.
Aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie en enkele concrete situaties uit de praktijk concludeert de auteur dat het schoolleiderschap wel degelijk aan verandering onderhevig is. Directeurs van scholengemeenschappen dienen afwegingen te maken tussen wat in het belang is van hun school en in hoeverre dit te verenigen is met belangen van anderen.
Terwijl tegengestelde belangen er soms toe leiden dat directeurs zich
terugtrekken uit een samenwerking, biedt een scholengemeenschap hen
tegelijkertijd ook een belangrijke bron van ondersteuning doordat ze deel
uitmaken van een groep van gelijkwaardige collega's waarmee ze hun
(emotionele) ervaringen kunnen delen. Het boek biedt een overzicht van
de factoren die een rol spelen bij het bovenschoolse leiderschap en wil zo
een gids vormen voor onderzoekers en directeurs.