Reeds in 1924 bestudeerde Roland Vale de invloed van het al dan niet besparen op communicatie van bedrijven gedurende de crisis van 1920-1921 op hun resultaten. De conclusies waren verbluffend. Bedrijven die bleven communiceren tijdens de crisis, haalden daar tot drie jaar na die crisis beduidend betere resultaten uit dan hun concurrenten die de vinger op de knip hielden.
Dit inzicht is later herhaaldelijk opnieuw onderzocht, en telkens met dezelfde resultaten:
het is in tijden van crisis dat we de kans hebben om een concurrentieel verschil te maken.
Maar dat vraagt moed, inzicht en veerkracht.
Veerkracht om de zakelijke tegenslagen veroorzaakt door de Covid-19-pandemie te lijf te gaan.
Veerkracht om de recessie die ondernemingen doormaken, zo beperkt mogelijk te houden.
Veerkracht om ondernemers niet enkel te laten terugkeren naar hun oorspronkelijke vorm van zakendoen, maar ook het doorgroeivermogen te geven om de toekomst te herdefiniƫren.
In dit boek reikt auteur Bram Van Damme een denkkader aan om deze positieve dynamiek op het vlak van marketing en communicatie te begeleiden. Toegepast op verschillende deeldomeinen van marketing. Met praktische tips hoe te communiceren tijdens en na een crisis.
Tegenslagen gebeuren. Het gewicht van een crisis is groot. Onze veerkracht is de enige uitweg.