De rol van internationalisering in het mbo is sterk aan het veranderen en het belang van internationaliseren neemt toe. Werknemers op mbo-niveau krijgen in toenemende mate te maken met verschillende culturen op de werkvloer alsmede met buitenlandse klanten
en toeleveranciers. In het kader van de globaliserende arbeidsmarkt is internationalisering een effectief middel om studenten te laten groeien in hun persoonlijke ontwikkeling, burgerschapsvaardigheden en beroepscompetenties. Bovendien geeft internationalisering een betere voorbereiding op het werken in een beroepsomgeving die dagelijks in contact staat met mensen, producten en organisaties uit het buitenland. Het omgaan met mensen met een andere culturele identiteit en achtergrond is natuurlijk niet beperkt tot de werkvloer.
Ook in de privésfeer krijgen studenten in toenemende mate te maken met allerlei
aspecten van interculturalisatie. Om daar op een begripvolle en adequate manier mee om te kunnen gaan is het van belang om de student inzicht te geven in de vele verschillen die zich binnen de diverse globale culturen manifesteren. Met andere woorden, om dat te kunnen doen, moet de student kennis hebben van andere culturen, hun normen en waarden en gebruiken.