Al in 1938 kregen ontwerpers van de Holland Amerika-Lijn de opdracht voor een 'running mate' van de beroemde Nieuw Amsterdam. Door het uitbreken van WOII volgde pas in 1955 de bouwopdracht voor een luxe turbinestoomschip. Uitgangspunt van het unieke ontwerp was dat het schip zowel voor transatlantische passage (in twee klassen) als voor cruises te gebruiken zou zijn. De machinekamer lag ver achterin, zodat de ruimte in de romp maximaal benut kon worden voor passagiersaccommodatie. Aan de buitenzijde vielen vooral de twee revolutionaire rookuitlaten op, waarmee het ontwerp in de gehele nautische wereld zowel verbazing als bewondering wekte. De Rotterdam - het vijfde HAL-schip met deze naam - werd het vlaggenschip van de Nederlandse koopvaardij.Na de tewaterlating in 1958 volgde een leven van Atlantische oversteken, afgewisseld met exotische cruises in de wintermaanden. Na verloop van tijd zette de HAL het schip nog uitsluitend in voor cruises. De divisie toerisme van de HAL werd in 1989 verkocht aan Carnival Cruises en de Rotterdam ging als begeerlijk 'asset' mee naar Miami. In 1997 kwam het schip onder de naam Rembrandt in handen van Premier Cruises. De rederij ging echter failliet en het schip werd in 2000 in Freeport (Bahamas) aan de ketting gelegd. Na tal van verwikkelingen werd besloten om dit stuk Nederlands maritiem erfgoed terug te halen naar haar thuishaven. In Gibraltar wordt de Rotterdam inmiddels voorbereid op een rustige 'oude dag' in de Rotterdamse Maashaven als hotel-, educatie- en restaurantschip. Voor wie niet wil wachten tot zij in levenden lijve is te aanschouwen, is hier alvast de beknopte, maar rijk geïllustreerde biografie van dit fenomenale stoomschip.