Verhandeling over de schilderkunst

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
16,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789057125096
Uitgever: Nieuwezijds
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Leonardo da Vinci
Druk: 1
Pagina's: 188
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
NUR: Kunst algemeen

‘Dit boek stelt de lezer in staat Leonardo’s kunst te begrijpen en te waarderen in het licht van zijn eigen denkbeelden en tijd.’ - uit het voorwoord van Michael W. Kwakkelstein

Het Boek over de schilderkunst biedt geweldige inzichten, duidelijke voorschriften en praktische aanwijzingen voor de schilder. Een onmisbare bron van inspiratie voor schilders, andere kunstenaars en kunstliefhebbers.

Leonardo liet zijn aantekenboeken en manuscripten na aan Francesco Melzi, zijn leerling en trouwe vriend. Melzi stelde daaruit het Libro di Pittura samen. Voluit, in vertaling: Boek over de schilderkunst van Leonardo da Vinci, Florentijns schilder en beeldhouwer (soms ook Verhandeling over de schilderkunst genoemd).

In het voorwoord van deze Nederlandstalige editie beschrijft prof.dr. Michael W. Kwakkelstein de geschiedenis van Melzi’s manuscript. Dit werd tot 1657 in de bibliotheek van de hertogen van Urbino bewaard en ligt sindsdien, als Codex Urbinas (Latinus 1270), in de Vaticaanse bibliotheek. Tegenwoordig is een facsimile op internet in te zien.

Deze Nederlandstalige editie biedt een representatieve selectie van hoofdstukken uit de Codex Urbinas.

Leonardo da Vinci (1452-1519) was een van de grootste en meest veelzijdige genieën ooit. Toen hij solliciteerde naar een functie aan het hof van Ludovico Sforza, hertog van Milaan, beval hij zichzelf aan als bedenker van ingenieuze aanvals- en verdedigingswerken, architect, waterbouwkundig ingenieur, beeldhouwer en schilder. Hij maakte het beroemdste schilderij ter wereld, de Mona Lisa.

Leonardo is in het Boek over de schilderkunst afwisselend streng over de discipline en de ambities die de schilderkunst verlangt van zijn beoefenaars, precies over kwesties als houdingen en verhoudingen van het menselijk lichaam, en praktisch over bijvoorbeeld het tekenen van schaduw en licht en het leven als schilder. Met kracht van argumenten legt hij uit waarom de schilderkunst verheven is boven alle andere kunsten.