Effectieve zelfsturing is nodig om het beste uit jezelf te kunnen halen, zowel op het gebied van leren als gedrag. Een kind brengt veel tijd op school door. Geen wonder dat deze omgeving van grote invloed is op de werking van de hersenen en daarmee de ontwikkeling van zelfsturing.
Zelfsturing is gedrag dat mogelijk wordt gemaakt door executieve functies. Maar ook aandacht, rust en emoties spelen een rol. Hoe kun je als leerkracht de zelfsturing van je leerlingen bevorderen? Hoe zorg je ervoor dat ze weten wat ze nodig hebben als ze iets gaan doen en zelfstandig een opdracht kunnen uitwerken? En welke invloed heeft je eigen zelfsturing op het gedrag van leerlingen?
Dit boek biedt verschillende handvatten waarmee je als leerkracht direct aan de slag kunt, met herkenbare voorbeelden uit de lespraktijk en praktische tips en informatie. Achterin het boek staan handige werkbladen die direct in de klas kunnen worden gebruikt.
Diana Smidts is GZ-psycholoog/neuropsycholoog en Orthopedagoog-Generalist. Zij is oprichter van De KinderPsy praktijk en van KinderPsy Educatie, een trainingsbureau voor onderwijsprofessionals. Samen met Mariƫtte Huizinga schreef ze Gedrag in uitvoering dat eerder verscheen bij Nieuwezijds.