Om in het dagelijks leven zelfstandig en efficiënt te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag in goede banen leiden. Bijvoorbeeld om op tijd te komen voor een afspraak, om teleurstelling te onderdrukken bij een cadeautje dat tegenvalt of om huiswerk te plannen. De vaardigheid om gedrag in goede banen te leiden, is afhankelijk van denkprocessen die executieve functies worden genoemd.
Naarmate kinderen ouder worden, ontwikkelen executieve functies zich en kunnen kinderen hun gedrag beter en zelfstandiger sturen. Maar er zijn ook kinderen bij wie dat niet zo soepel verloopt. Wanneer er sprake is van problemen met executieve functies, zijn de gevolgen meestal ingrijpend. Niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor zijn of haar omgeving.
Gedrag in uitvoering is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met kinderen en pubers: ouders, docenten en hulpverleners. Diana Smidts en Mariëtte Huizinga bespreken verschillende soorten gedragsproblemen en geven praktische adviezen om hiermee om te gaan.
Diana Smidts is kinderneuropsycholoog. Ze is aan de University of Melbourne gepromoveerd op de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen van 3 tot 7 jaar.
Mariëtte Huizinga is ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen vanaf 5 jaar tot aan de jongvolwassenheid.
Diana Smidts en Mariëtte Huizinga ontwikkelden samen de Nederlandse versie van de BRIEF Executieve Functies Gedragsvragenlijst voor kinderen tussen 5 en 18 jaar.