Het onderwijs rust leerlingen en studenten toe om als burgers volwaardig hun plek in de samenleving in te nemen. Goed burgerschap is niet alleen een kwestie van wetskennis en fatsoen. Het gaat ook om het mens- en wereldbeeld. Om levensbeschouwing dus. Levensbeschouwing en burgerschap zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Pedagogen Gerdien Bertram-Troost en Siebren Miedema bespreken wat dit betekent voor het onderwijs. Dit doen zij aan de hand van thema’s als diversiteit en inclusiviteit, de plek van religie in het onderwijs en de reikwijdte van de onderwijsvrijheid. Ook komen weerbaarheid en de zorg voor de ziel van leerlingen, studenten en leerkrachten ter sprake. Want zonder bezieling gaat het niet in het onderwijs.
Gerdien Bertram-Troost is hoogleraar Onderwijs in levensbeschouwelijk en pedagogisch perspectief aan de faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Siebren Miedema is emeritus hoogleraar Algemene Pedagogiek aan de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen, en Godsdienstpedagogiek aan de faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.