Top strategieconsultants hanteren een unieke aanpak bij het opstellen van een strategie voor hun cliënte. Een aanpak die totaal verschilt van die van de strategieafdelingen van de ondernemingen en de businessscholen. Dit boek beschrijft die aanpak stap voor stap. Het legt uit hoe strategieconsultants aan het werk gaan in een organisatie die ze niet kennen, hoe ze de waarheid op tafel krijgen, hoe ze samen met de organisatie de toekomst vormegeven en hoe ze cynici enthousiast maken.
Dit is geen boek vol strategische raamwerken. Geen 7S-mo-dellen, geen SWOT-analyses, geen nieuwe theorieën over de kernavaardigheden van de organisatie. Dit is een werkboek voor managers en MBA-ers die in korte tijd een problem moeten oplossen en snel tot een bruikbaar eindproduct willen komen. Het geeft voorbeelden uit de praktijk, beschrijft een case door het hele boek heen, waarschuwt voor valkuilen en ontkracht fables. Lees in dit boek:
- Waarom een strategie bedenken meer is dan 'gewoon logisch nadenken'
- Waarom je niet altijd een visie hoeft te hebben, en hoe je tot ideeën kunt komen zonder cretief te zijn
- Wat het strategische verschil is tussen een hoed en een wandelstok
- hoe je zonder bedrijfsspionage inzicht krijgt in de concurrent
- Wat de meest gemaakte founten zijn in een financieel model, en wanneer een financieel model geen zin heeft
- Hoe je zorgt dat je resultaten niet 'in de la' verdwijnen.
Eric Wiebes en Pieter Witteveen hebben tezamen tientallen jaren ervaring in strategieconsultancy. Marc Baaij doceert strategievorming aan de Rotterdam School of Management.