Gesprekken over besluitvorming voeren we dagelijks. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een vergadering of een aankoopgesprek, je hebt invloed op de beslissingen die tijdens die gesprekken worden genomen. Hoe kun je die gesprekken beïnvloeden, zodat jullie er samen het maximale uithalen? Dit boek geeft antwoord op die vraag. In vier overzichtelijke delen krijg je tools en achterliggende theorie aangereikt.
In het eerste deel staan je eigen persoonlijkheid en je gespreksvaardigheden centraal. Hoe je waarneemt, denkt en beslist bepaalt hoe je overkomt en communiceert. Een succesvolle professional kent zichzelf en kan zijn gedrag, toon, woordgebruik en houding op de omgeving aanpassen.
In deel twee krijg je een overzicht van communicatiemodellen en -tools die zich in de praktijk bewezen hebben. Inspirerende praktijkvoorbeelden laten je zien hoe je de theorie in de praktijk brengt, zodat je je eigen gesprekken en die in je omgeving kunt analyseren.
De centrale vraag in het derde deel is: welke gesprekstechnieken en welk gedrag kun je inzetten om anderen uit te nodigen tot ander gedrag en/of een andere manier van denken? Welke aanpak is effectief in welke situatie? Je verbetert je
eigen beïnvloedingsvaardigheden met behulp van theorieën over beïnvloedingsstrategieën. Belangrijke kernwoorden hierbij zijn respect, vertrouwen en authenticiteit. Je leert geen trucje, maar ontdekt je eigen beïnvloedingskrachten en bouwt
deze uit.
Deel vier werkt een aantal specifieke gesprekssituaties uit. Je krijgt do’s en don’ts aangereikt en leert wat je in welke situatie het beste kunt doen.
Dit boek daagt je uit te experimenteren met nieuw gedrag. Je verbetert je gesprekstechnieken en krijgt meer zelfvertrouwen in gesprekken. Je weet hoe je samen naar een doel kunt toewerken. Je verlegt je grenzen en gaat moeilijke situaties niet meer uit de weg. Kortom: communiceren met anderen gaat je makkelijker af.