In dit boek behandelen we in vijf hoofdstukken de belangrijkste aspecten die je moet kennen om binnen organisaties goede beslissingen te nemen, te zorgen voor een juiste financiering en de wijze waarop je buitenstaanders kunt informeren over de prestaties van jouw organisatie.
Dat doen we door uit te leggen hoe bijvoorbeeld een balans en een resultatenrekening wordt opgesteld, hoe je bepaalt of een organisatie financieel gezond en welke financieringsvormen er zijn. Ook staan we uitgebreid stil bij het berekenen van kostprijzen, opstellen van budgetten, het nemen van juiste beslissingen en het doorrekenen van business cases. Het is echter best lastig om de samenhang tussen al die onderdelen te zien, zeker voor mensen met nog weinig bedrijfservaring. Daarom besteden we in hoofdstuk 6 uitgebreid aandacht aan manieren die samenhang. Hopelijk helpt je dat bij het ontwikkelen van een zogenaamde helicopterview.
Bij dit boek hoort ook een online omgeving en daar vind je allerlei extra’s. Ten eerste natuurlijk oefeningen, zoals meerkeuzevragen en openvragen met daarbij de uitwerkingen. Daarnaast staan er allerlei korte artikelen of modellen, waarin bepaalde onderwerpen nader worden toegelicht. Voor sommige onderwerpen geldt waarschijnlijk dat ze voor jouw studie tot de verplichte stof behoren. Jouw stofplanning of de aanwijzingen van jouw docent zijn hierbij leidend.
Een groot deel van de digitale content heeft betrekking op ‘duurzaamheid’. Veel organisates willen zelf beleid voeren dat gericht is op het behalen van sociale, ecologische én financiële resultaten. Om dat beleid te ondersteunen, worden er nieuwe bedrijfseconomische instrumenten ontwikkeld. In de online omgeving vind je hier meerdere artikelen over.
Aan de slag met duurzame bedrijfseconomie is dus méér dan een boek. Het is een toolkit die je hopelijk stimuleert om echt aan de slag te gaan met bedrijfseconomie, zodat je goed en plezierig bent voorbereid op de praktijk.