Werknemers vormen samen de organisatie waarvoor ze werken. Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is dan ook inzicht in het gedrag van werknemers nodig.
In dit boek bespreken de auteurs hoe het gedrag van mensen op de werkvloer kan worden verklaard, hoe werknemers samenwerken en elkaar onderling beïnvloeden en wat de gevolgen hiervan zijn voor hun prestaties, motivatie en welbevinden en voor de organisatie zelf. In aanvulling hierop wordt uitgelegd wat een organisatie kan doen om werknemers beter te laten presteren, beter te laten samenwerken en hun welzijn te verhogen.
De lezer wordt daarbij steeds uitgedaagd om theorie en praktijk met elkaar te verbinden aan de hand van cases, opdrachten en zelfreflectie. Het boek bevat belangrijke inzichten voor alle (aanstaande) hr- en managementprofessionals die inzicht willen krijgen in het functioneren van organisaties en een bijdrage willen leveren aan het verbeteren ervan.
Inhoudsopgave
1. Een inleiding op gedrag en cultuur
2 Prestatie in organisaties
3 De persoonlijkheid van werknemers
4 Emotie en motivatie
5 Training en ontwikkeling
6 Het psychisch welzijn van werknemers
7 Samenwerking en competitie
8 Samenwerken in teams
9 Leiderschap
10 Conflicten
11 De cultuur van een organisatie
12 Organisatieverandering