De meeste boeken, trainingen en seminars over 'verbeteren', gaan doorgaans óf over de bedrijfsmatige kant, óf over de veranderkundige kant van verbeteren. Het Groot Verbeterboek bevat niet alleen tools op beide terreinen, maar legt
ook de verbinding tussen beide kanten. Daarmee ondersteunt het verbeteraars in de volle breedte van hun vak.
Het Groot Verbeterboek geeft een overzicht en rangschikking van de meest gebruikte instrumenten die continue verbetering tot doel hebben. Maar liefst 121 tools en concepten die bijdragen aan het verbeteren van processen binnen organisaties passeren de revue. Dat gaat van bekende tools als vijf maal waarom en de oorzaak-gevolgmatrix tot minder bekende als de terugbliktool en de CTQ-flowdown. Waar veel boeken over deze tools voornamelijk vertellen wat je kunt doen om de bedrijfsprocessen te verbeteren, legt Het Groot Verbeterboek ook uit hóe je dat moet doen.
Per instrument geeft het boek achtergronden over de wijze van toepassing: in welke situatie en op welk moment, bij welke persoon, op welke manieren en uiteraard met welk resultaat. In het boek richten de auteurs zich niet alleen op
het bedrijfskundige aspect (de bovenstroom), maar ook op de veranderkundige kant (de onderstroom). Daarmee is dit boek een praktisch toepasbaar overzichtswerk voor elke (verander)manager!