De klanten van vandaag zijn belangrijk voor de omzet van morgen, aldus een van de professionals die in dit praktijkboek aan het woord komen. Omdat het werk niet langer vanzelf op professionele dienstverleners afkomt, staan het acquireren van nieuwe opdrachten en het werven van nieuwe klanten hoog op de agenda. Een essentiële succesfactor hiervoor is het optimaal bedienen van de huidige klanten en het goed onderhouden van de relaties die er al zijn. De vraag is alleen hoe en waar te beginnen?
Voordat u veel tijd, geld en energie in uw relaties investeert, is het de moeite waard om na te gaan welke klanten voor u veel waarde creëren. Dat betekent dat u moet durven kiezen. Alleen dan is relatiemanagement een investering die ook echt zijn vruchten afwerpt.
Professionals & Relatiemanagement biedt praktische adviezen om systematisch relaties aan u te binden, deze verder te ontwikkelen en van hen ambassadeurs voor uw bureau te maken. De belangrijkste themas die in dit boek belicht worden:
- waarom relatiemanagement dé acquisitiestrategie bij uitstek is
- hoe u kunt bepalen welke relaties waardevol zijn voor uw bureau
- welke activiteiten bijdragen aan effectief relatiemanagement
- hoe u de kans op loyaliteit en meerwerk bij bestaande klanten vergroot
- de cruciale rol van professionals in het succes van relatiemanagement
- hoe u investeringen in relatiemanagement rechtvaardigt
- welke organisatorische consequenties het kiezen voor klanten heeft
- wat het werken met markt- en accountplannen u oplevert
Professionals & Relatiemanagement is geschreven voor alle professionals die naast uitvoerend en vakinhoudelijk professional ook verantwoordelijk zijn voor klanten en in hun dagelijkse praktijk relatiemanagement meer planmatig willen aanpakken. Maar ook voor de managers van deze professionals die naast het management van hun eigen relaties op zoek zijn naar een bureaubrede strategische aanpak.
Kernbegrippen: marketing, relatiemanagement, klantgerichtheid, professionele
ontwikkeling, advisering, acquisitie