Reputatiemanagement is meer dan ooit bepalend voor zakelijk, politiek enpersoonlijk succes. Het vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders isde laatste jaren als sneeuw voor de zon verdwenen. Het publiek is niet op zoeknaar een oplossing, maar naar de schuldige. Actuele voorbeelden als ANWB, BP,de Nederlandsche Bank, Inholland, Nokia, de Staatsloterij en Toyota zeggengenoeg. Bestuurders liggen steeds vaker persoonlijk onder vuur.Tegelijkertijd zijn organisaties met een goede reputatie aantrekkelijker voorklanten, investeerders, medewerkers, de politiek en de pers. En ze zijn beterin staat om crises te overleven. Denk aan Albert Heijn, Van Gansewinkel Groep, McKinsey, Nationale-Nederlanden, Rabobank en TNT. Dat stelt iedereen die zich bezighoudt met reputatiemanagement in de praktijk voor een complexe taak. Het ontwikkelen van naam en faam hangt niet af van één individu, maar juist van wat de organisatie als collectief aan de wereld laat zien. De uitdaging: maak van medewerkers ambassadeurs.De vent is de tent is het standaardwerk voor iedereen die met eputatiemanagementaan de slag wil: communicatie- en marketingprofessionals, leidinggevenden en zij die dat willen worden. Een praktisch boek met de meest recente inzichten op het gebied van positionering en identiteitsontwikkeling, social media, crisiscommunicatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en storytelling.Paul Stamsnijder (1968) helpt mensen en organisaties hun leiderschap te ontwikkelen. Hij is founding partner van de Reputatiegroep, de eerste onafhankelijke adviespraktijk voor reputatievraagstukken in de Benelux. Daarnaast is Stamsnijder programmadirecteur voor de postdoctorale opleiding Master of Reputation Management van EURIB, het European Institute for Brand Management. Hij publiceerde eerder Goed nieuws in kwade tijden: crisiscommunicatie in de praktijk (2002) en Het merk is dood, leve het merk: rebranding ¿ mislukking of meesterwerk (2008).