U hebt ongetwijfeld wel eens een SWOT-analyse gemaakt of deValue Chain van Porter op uw eigen organisatie toegepast. Dan weetu ook uit eigen ervaring dat het niet eenvoudig is deze modellen tevertalen naar uw eigen situatie. En is het niet opmerkelijk dat wenog altijd terugvallen op dezelfde, vaak twintig jaar oude modellen?Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen brengthier verandering in. U krijgt een overzicht van de 22 belangrijkstemodellen, die u helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategiete komen. Dit overzicht is een unieke mix van klassieke, beproefdemodellen en recente, baanbrekende modellen. De volgorde van demodellen loopt parallel aan het strategische planningsproces.Per model is aangegeven: Waar in het planningsproces het model in te zetten is Wat de kerngedachte van het model is Welke stappen u moet doorlopen om het model in uw eigensituatie toe te passen Wat de beperkingen van het model zijnDeze tweede herziene editie is uitgebreid met talloze actuelepraktijkvoorbeelden en drie belangrijke nieuwe modellen: Blue Ocean Strategy Drielagen-businessmodel Net Promoter ScoreDe modellen zijn zo beschreven dat u direct aan de slag kunt.Uiteindelijk wilt u immers de strategische denkbeelden kunnenvertalen naar de praktijk van alledag. Daarom is dit boek gekoppeldaan de website www.marketingmodellen.nl. Hier kunt u uitgebreideworksheets en checklists bij de modellen downloaden.Dit boek is bedoeld voor managers die op zoek zijn naar eeneffectievere invulling van het proces van marketingplanning enstrategievorming.Yousri Mandour en Marleen Bekkers zijn partner bij ICSB Marketingen Strategie. Zij hebben jarenlange ervaring met het begeleiden enondersteunen van de strategievorming voor organisaties in de meestuiteenlopende sectoren.