Veel geleerden en muziekliefhebbers beschouwen J.S. Bach als een moderne figuur, omdat zijn muziek
rechtstreeks lijkt te spreken tot de esthetische, spirituele of emotionele zorgen van hedendaagse luisteraars.
Maar Bach en zijn muziek zijn niet modern; ze laten een premoderne wereld- en levensvisie zien en
promoten die krachtig.
In Bach tegen de moderniteit biedt auteur Michael Marissen in twee essays een glasheldere visie op Bach,
die in veel opzichten haaks staat op hoe wetenschappers, journalisten en muziekliefhebbers Bachs relatie
met het heden duiden. Hoofdstuk 1 stelt dat Bach een premoderne wereld- en levensvisie weerspiegelde en
wilde overdragen, zowel in zijn gedocumenteerde persoonlijke leven als in zijn publieke muziek. In
hoofdstuk 2 gaat Marissen dieper in op Bachs eigen notities in zijn bijbel. Marissen vecht bestaande
opvattingen aan dat deze kanttekeningen van Bach 'modern' zijn, en ziet deze visies eerder als projecties
van een moderne denkwijze op een figuur uit het vroege achttiende-eeuwse tijdperk.
Bach tegen de moderniteit is een prikkelend boek over een van de meest invloedrijke musici uit de
wereldgeschiedenis; een onmisbaar werk voor iedereen die een liefhebber is van de muziek van Bach.