Honoursprogramma's bieden studenten, die meer uitdaging willen, extra mogelijk heden voor talentontwikkeling op hogescholen en universiteiten, bovenop het reguliere programma of als vervanging van delen daarvan. De vraag is hoe die talentontwikkeling verloopt. In een uniek project zijn veertig honoursstudenten van verschillende instellingen geïnterviewd over hun ervaringen met talentontwikkeling in een honoursprogramma: hun projecten, begeleiding, belevenissen, dips en tips. Op basis van een analyse van deze interviews is in tien stappen hun proces in een 'cirkel van talentontwikkeling' beschreven. Ook acht van hun docenten komen aan het woord. De volledige interviews staan op een
website.
Dit boek is bedoeld als inspiratiebron voor geïnteresseerden in talentontwikkeling. In het bijzonder voor (potentiële) honoursstudenten en honoursdocenten, maar ook voor ouders, reguliere studenten en docenten, en bestuurders, zodat zij inzicht krijgen in het proces van talentontwikkeling. Het biedt inspirerende verhalen van studenten over wat talent voor hen
betekent en welke uitdagingen zij ervaren in het hoger onderwijs en hoe ze het aangepakt hebben. Uitdaging, community en grit, een combinatie van passie en doorzettingsvermogen, blijken daarbij belangrijk. Dit boek is geschreven door een groep honoursstudenten, met medewerking van onderzoekers en docenten van honoursonderwijs aan hogescholen en universiteiten, onder eindredactie van Pierre van Eijl en Albert Pilot (beiden verbonden aan de Universiteit Utrecht).
"Honours is meer dan alleen 'uitdaging', het gaat ook om je ontwikkeling als persoon."
"Geniet van je tijd in het honoursprogramma, want het is zo voorbij."