Beroepsmoordenaars met een kunstenaarsziel, excentrieke toneelregisseurs zich als marionetten van het Kremlin laten gebruiken, suïcidale topmodellen, Hells Angels die zich kruisridders wanen en oligarchen die de revolutie preken: welkom in het glinsterende, surrealistische hart van het eenentwintigste-eeuwse Rusland.
Het is een wereld die bulkt van nieuw geld en nieuwe macht en die zo snel verandert dat alle banden met de werkelijkheid verbroken zijn. Hij wordt bestierd door een dictatorschap dat veel subtieler is dan dat van de twintigste eeuw en dat in rap tempo het Westen naar de kroon steekt.
Wanneer de Britse schrijver en producent Peter Pomerantsev in de zinderende wereld van de Russische televisie duikt, krijgt hij toegang tot alle corrupte hoeken en gaten van een land dat politiek en ethisch in een gapend gat lijkt te zijn verdwenen.
In rokerige kamertjes ontmoet hij propagandagoeroes die de spil vormen van de Russische mediamachine. Hij gaat op onderzoek uit in Siberische maffiastadjes en bezoekt salons van superrijke Russen in Londen en de VS. Naarmate het Poetin-regime agressiever wordt, graaft Pomerantsev dieper in de rotheid van het systeem.
Niets is waar en alles is mogelijk is een duizelingwekkend, scherpzinnig verhaal dat de lezer een onvergetelijke reis biedt door een land dat in sneltreinvaart van de decadentie naar de waanzin suist.
Pomerantsev geldt als een van de best ingevoerde, scherpste waarnemers van het nieuwe Rusland. In Kiev geboren, in Engeland opgegroeid, vertrok hij begin 2002 voor tien jaar naar Moskou, waar hij voor de explosief groeiende televisie- en filmindustrie werkte. Zijn baan gaf hem unieke toegang tot zowel de Russische onderwereld als de rijke elitie in Moskou, Londen en het Westen.'Een virtuoos boek: een combinatie van messcherpe analyses en schitterend opgetekende, uit het leven gegrepen scènes en verhalen. Pomerantsev heeft een ragfijn gevoel voor het absurde. Hij maakt het absurde begrijpelijk en het begrijpelijke absurd - een machtig wapen bij het doorgronden van het bizarre nieuwe Rusland.' Joris Luyendijk