Revolutie in de schoolgang

Radicaal-romantische Bildung in en buiten het onderwijs tussen 1789 en nu

Voorzijde
29,99
Leverbaar vanaf 4 februari 2025
Met 5% studentenkorting
voor 28,49 i
+
Bestel
ISBN: 9789048567881
Uitgever: Amsterdam University Press
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Joris Verheijen
Druk: 1
Pagina's: 304
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Geschiedenis van de filosofie Wijsgerige en historische pedagogiek

Decennia van neoliberaal rendementsdenken hebben van het onderwijs een rechte, resultaatgerichte schoolgang gemaakt en de ruimte voor alternatieven dichtgemetseld. Kan het Duitse ideaal van Bildung daar verandering in brengen? In discussies over onderwijsverandering gaat het meestal over de conservatieve Bildungsfilosofie van Goethe en Humboldt, maar er heeft ook een radicaal-romantische opvatting bestaan die om drastische maatschappelijke veranderingen vroeg. Joris Verheijen graaft de vergeten ideeën van Forster, Böhmer en Schlegel op. Juist van hen kunnen we leren hoe een werkelijk kritisch denken kan ontvlammen, hoe schrijfonderwijs bevrijd kan worden uit het keurslijf van rechtlijnige opstellen en hoe leerlingen zichzelf kunnen vormen, in plaats van vervormd te worden.