Leerproblemen is het eerste deel in de serie Interventies in het onderwijs, een drietal themaboeken over schoolpsychologie waarin theorie, adviezen en interventies bij problemen in onderwijs besproken worden. <br/><br/>Veel kinderen ondervinden problemen bij het schoolse leren. Soms beperken deze problemen zich tot een specifiek vak, zoals lezen of rekenen, soms zijn de prestaties voor meerdere vakken onvoldoende. Leren kan ook problematisch verlopen door een samenspel van verschillende redenen, zoals hoogbegaafdheid, of adhd. Een doeltreffende interventie kan alleen gedaan worden als de precieze aard van de beperkingen en mogelijkheden van leerlingen opgespoord zijn met passende diagnostische middelen.<br/><br/>Hoe denken vooraanstaande Nederlandse experts over interventies bij leerproblemen in het Nederlandse onderwijs? <br/><br/>Deze vraag staat centraal in Interventies in het onderwijs: leerproblemen. In deze bundel worden adviezen, programma's, begeleiding en andere methodieken besproken die zich richten op leerproblemen en bijzondere doelgroepen in het basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Het boek behandelt de theoretische achtergrond van de verschillende interventies, de diagnostiek en het instrumentarium die daarbij worden gebruikt, en de effectiviteit op basis van onderzoeksresultaten uit de onderwijspraktijk en uit onderzoekssettings. Alle leerproblemen worden geïllustreerd aan de hand van casussen die typische kenmerken van de specifieke problematiek vertonen.<br/>