Hoe zorg je dat je doet wat bij je past? Dat is een vraag die we ons dagelijks zouden moeten stellen, als professional, team en bedrijf. Toch gebeurt dat niet vaak. In een professionele cultuur kunnen we namelijk over alles praten, zolang het maar niet over gevoel, waarden of betekenis gaat. Dit is de motivatieparadox: we vinden motivatie heel belangrijk, maar verwaarlozen het in de dagelijkse praktijk schandelijk. En dat terwijl weten wat ons motiveert en de vaardigheid om daarnaar te handelen cruciaal is voor ons werkgeluk en succes.
In dit boek waarschuwt organisatieadviseur Alwin Sixma voor motivatieblindheid en breekt hij een lans voor motivatie als kracht. Motivatie zou een professionele topprioriteit moeten zijn waar organisaties actief op sturen; alleen zo word je ‘motivatiefit’. Aan de hand van veel praktische voorbeelden legt Sixma uit wat motivatie kan betekenen voor jou en je organisatie, en hoe je het leert inzetten. Hij put hierbij uit persoonlijke ervaringen en verhalen uit zijn netwerk, soms hilarisch of tragisch, steeds indringend en verhelderend.