Ruis

9 denkfouten bij het nemen van strategische beslissingen

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
24,99
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 23,74 i
+
Bestel
ISBN: 9789047014645
Uitgever: Business Contact
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Olivier Sibony
Druk: 1
Pagina's: 256
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
NUR: Bedrijfseconomie Psychologie algemeen

Ook de allerslimste mensen worden gehinderd door ingebouwde denkfouten – de zogenaamde cognitieve bias waar de afgelopen decennia veel onderzoek naar is gedaan.

Oud-McKinsey-consultant en hoogleraar Olivier Sibony laat aan de hand van fascinerende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van internationale bedrijven zien hoe zelfs de scherpste en beste leidinggevenden ten prooi vallen aan denkfouten, vaak met grote gevolgen. Hij toont aan dat allerlei pogingen om deze fouten te vermijden niet goed werken. In onze hersenen zit nu eenmaal ruis op de lijn. Toch kunnen bedrijven denkfouten te slim af te zijn door effectief gebruik te maken van de collectieve intelligentie in hun organisatie en vervolgens de hele besluitvormingsstructuur naar dit principe in te richten, stelt Sibony.

In Ruis combineert hij zijn ervaring uit de praktijk met de laatste inzichten uit de gedragseconomie en cognitieve psychologie. Nooit eerder werden de valkuilen bij het nemen van zakelijke beslissingen zo helder uitgelegd. Daarnaast reikt Sibony veertig concrete methoden aan om deze valkuilen voortaan te vermijden en je bedrijf daadwerkelijk strategisch slimmer te maken.