Steeds meer studenten kampen met psychische problemen en ervaren hierdoor belemmeringen bij het volgen van een reguliere opleiding. Een aantal van deze jongeren breken hun studie zelfs voortijdig af en hebben hierdoor minder kans op een (goede) baan. De nieuwe uitgave Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen geeft inzicht in veelvoorkomende psychische problemen bij studenten. Het boek biedt daarnaast praktische en toepasbare handvatten om deze jongeren binnen het mbo, hbo en wo te begeleiden bij het volhouden van hun studie.
Het boek richt zich voornamelijk op individuele begeleiding met behulp van de bekende en veelgebruikte methodiek ‘Begeleid Leren’. Het begeleiden van studenten met psychische problemen vraagt namelijk om maatwerk. Belangrijk hierbij is dat de jongeren in de eerste plaats benaderd worden als student en niet als cliënt.
Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 is theoretisch en behandelt de verschillende psychische problemen (ADHD, angst, autisme, borderline, eetstoornissen, psychose, depressie en manie) in relatie tot studeren. Er worden onderwerpen als openheid op school, stagelopen, ondersteuning en interdisciplinaire samenwerking besproken. In deel 2 komen praktische Begeleid Leren-interventies aan bod, zoals bondgenotengroepen, persoonlijke actieplannen tegen stress, een programma om cognitieve vaardigheden te trainen en een aanpak om eenzaamheid tegen te gaan.
Bij dit boek hoort een website met praktijkopdrachten en verdiepende materialen bij de verschillende hoofdstukken.
Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen is geschreven voor hbo-studenten Toegepaste Psychologie, Social work (jeugd en zorg), Pedagogiek en Verpleegkunde. Het is ook geschikt voor studenten die relevante vakken of minoren volgen, zoals Begeleiding in de school of de masteropleiding Educational Needs.
Hiernaast richt het boek zich op onderwijsprofessionals, zoals studieloopbaanbegeleiders, mentoren en decanen, en professionals binnen het sociale domein, zoals psychologen, verpleegkundigen en anderen die betrokken zijn bij jongeren met psychische problemen. Ten slotte kan het boek van waarde zijn voor jongeren die zelf met psychische problemen een opleiding volgen.
Lies Korevaar is lector Rehabilitatie bij de Hanzehogeschool Groningen. Hij promoveerde op onderzoek naar een Begeleid Leren-programma voor mensen met psychiatrische problematiek.
Jacomijn Hofstra is sociaal psycholoog, gepromoveerd in de gedrags-en maatschappijwetenschappen. Ze werkt als senior onderzoeker op het gebied van Begeleid Leren bij het Lectoraat Rehabilitatie van de Hanzehogeschool Groningen. Ook is zij hogeschoolhoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie van de Hanzehogeschool.