Inburgeringsplichtigen komen met een leven aan ervaring en inzichten naar Nederland. Die voorgaande kennis kan overeenkomen, maar ook botsen met Nederlandse waarden en normen. Sociaal met taal is een beproefde, participatieve methode voor inburgering die inspeelt op thema’s, vragen, conflicten en pijnpunten die dicht bij de ervaringen en belevingswereld van de inburgeraars staan. Door middel van waardevolle gesprekken en reflectie in de groep kunnen deelnemers beter participeren in de Nederlandse maatschappij en leren ze daarnaast sneller Nederlands. In deze aanpak wordt ook gebruikgemaakt van de moedertaal.
Sociaal met taal bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de participatieve methode, adviezen voor het opzetten en begeleiden van bijeenkomsten met deelnemers van verschillende culturen en manieren om de voortgang in de gaten te houden. Deel 2 biedt in elf thematische modules 66 concrete bijeenkomsten aan. Deze bijeenkomsten bestaan uit activiteiten en creatieve vormen van uitwisseling om taalbarrières te slechten, zoals dans, theater, tekenen en verhalen vertellen. De modules gaan over onderwerpen die de deelnemers belangrijk vinden, zoals hun gezondheid, grenzen aangeven, rolpatronen, kinderrechten en religieuze vrijheid.
Voor de inburgeraars is een werkboek met werkbladen beschikbaar.
Bij dit boek hoort aanvullend materiaal.
www.coutinho.nl/sociaalmettaal
tools om de voortgang vast te stellen
activiteiten voor bijeenkomsten
achtergrondinformatie
extra prenten
voorbeelden van een participatief project
Sociaal met taal is geschreven voor taaldocenten, participatiecoaches, trajectbegeleiders, maatschappelijk werkers, pedagogen en andere sociaal-agogisch werkers die betrokken zijn bij inburgeringstrajecten.
Christa Nieuwboer is senior onderzoeker op het gebied van jeugd en gezin, met een focus op culturele diversiteit. Ze werkt als lector bij Avans Hogeschool. Rogier van ’t Rood is senior consultant op het gebied van participatieve benaderingen in het onderwijs. Hij is verbonden aan het masterprogramma ‘Youth, Education and Society’ van de Universiteit Utrecht.