Zorg- en welzijnsprofessionals moeten adequaat met elkaar samenwerken om optimale zorgverlening of ondersteuning te kunnen bieden aan burgers binnen onze participatiemaatschappij. Maar interprofessioneel samenwerken gaat niet vanzelf. Het vraagt om het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om te kunnen functioneren in een interprofessionele beroepspraktijk, met oog voor het brede functioneren van de cliënt en alle betrokkenen in het sociale systeem van de cliënt.
Het Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief. De uitgave onderscheidt vier kerncompetenties: waarden en ethiek, interprofessionele communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en het werken in teams. De auteurs plaatsen deze competenties in het kader van de Nederlandse zorg en welzijnssector en de wet- en regelgeving en laten het belang zien van ethisch bewust en cliëntgericht werken. De uitgave biedt activerende werkvormen en opdrachten die helpen in de ontwikkeling van de gevraagde competenties.
Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn is geschreven voor studenten van sociale en zorgopleidingen. Daarnaast is het geschikt voor iedereen die werkzaam is in de zorg- en welzijnssector.
Yvonne van Zaalen, Stijn Deckers & Hans Schuman