Vrijwilligers managen is een vak! Vrijwilligers vervullen cruciale rollen in organisaties en in de samenleving. Er wordt meer inzet van burgers verwacht en steeds meer vrijwilligers zijn hoog opgeleid en ervaren. Hierdoor vindt er een herschikking plaats van betaald naar onbetaald werk. Bovendien verschijnen er continu nieuwe vormen van vrijwilligerswerk en wordt vrijwilligerswerk vaker door de overheid ingezet als middel om kwetsbare burgers te laten participeren.
Het Basisboek vrijwilligersmanagement biedt de kennis die beroepskrachten nodig hebben om vrijwilligers te kunnen aansturen, begeleiden en ondersteunen. De auteurs behandelen het onderwerp vrijwilligersmanagement vanuit verschillende invalshoeken en verbinden de theorie met praktijkvoorbeelden uit diverse werkvelden.
Basisboek vrijwilligersmanagement is helemaal herschreven. Het belangrijkste verschil met de vorige editie is dat vrijwilligersmanagement veel steviger is neergezet als een strategisch organisatievraagstuk. Daarom is er veel aandacht voor het ontwikkelen van visie en beleid, en voor de vertaling daarvan in dagelijks management van verschillende soorten vrijwilligers binnen én buiten de organisatie. Ook wordt uitgebreid stil gestaan bij de rol en competenties van degenen die vrijwilligers aansturen, begeleiden en ondersteunen: de vrijwilligersmanagers.
De vierde druk van Basisboek vrijwilligersmanagement is een geheel vernieuwde uitgave. Het boek is aangepast aan actuele ontwikkelingen op dit gebied.
Het boek is bedoeld voor studenten van de hbo-opleidingen in zorg en welzijn, Personeel & Arbeid, Human Resource Management, Sociaal Juridische Dienstverlening en van sportopleidingen. Ook de uitgave goed te gebruiken bij post-hbo-opleidingen op het gebied van vrijwilligersmanagement en interessant voor professionals die met vrijwilligers werken.
Willem-Jan de Gast en Ronald Hetem zijn werkzaam bij kennisinstituut Movisie. De Gast als senior-adviseur en Hetem als inhoudelijk adviseur op het onderwerp vrijwillige inzet.