Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen 'onderzoeken' en 'oplossen'. Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen? Deze vragen staan centraal in dit brede, vakoverstijgende handboek.
Recente (inter)nationale studies wijzen uit dat leerprocessen dynamisch van aard zijn; leren komt in interactie tot stand en de uitkomst is niet voorspelbaar. Een statische opvatting over talent of ontwikkeling, zoals "je hebt een wiskunde knobbel", blijkt niet langer houdbaar. Talentgerichte ontwikkeling op de basisschool introduceert een procestheorie die praktische handvatten biedt voor het herkennen en stimuleren van talentvol gedrag. In deze theorie wordt uitgelegd hoe alle kinderen binnen hun eigen mogelijkheden kunnen excelleren. Het boek gaat in op vijf principes van talentontwikkeling en de rol van de leerkracht in de talentdriehoek. De ondersteunende website bevat opdrachten en links naar verdiepende bronnen en filmpjes. Voor docenten zijn er powerpoints en een docentenhandleiding beschikbaar.
Talentgerichte ontwikkeling op de basisschool is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, en is ook interessant voor alle andere professionals in het basisonderwijs.
Dr. Herman Veenker is onderzoeker/projectleider Toekomstig talent, lectoraat Integraal Jeugdbeleid en Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen, Dr. Henderien Steenbeek is lector Leren en Gedrag aan dezelfde academie en universitair hoofddocent ontwikkelingspsychologie aan de faculteit Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Dr. Marijn van Dijk is universitair hoofddocent ontwikkelingspsychologie aan dezelfde faculteit net als honorair hoogleraar Complexe dynamische systemen in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs Prof. Dr. Paul van Geert.