Een goede wetenschappelijke tekst kan alleen tot stand komen wanneer je bij elke stap van het schrijfproces kritisch nadenkt. Dat proces begint bij het opstellen van een deugdelijke centrale vraag. Om die vraag te beantwoorden moet je de gelezen literatuur aan een grondige analyse en beoordeling onderwerpen. Ook tijdens het selecteren, structureren en formuleren van je tekst moet je steeds weer doordachte keuzes maken. Hoe doe je dat?
Kritisch denken & schrijven leert je hoe je tot een goede wetenschappelijke tekst, zoals een scriptie, kunt komen. De methode richt zich daarbij zowel op de ontwikkeling van het academisch denkvermogen als op schrijfvaardigheid. Centraal staat het schrijven van een wetenschappelijke tekst op basis van literatuuronderzoek. Er wordt ruim aandacht besteed aan argumentatieanalyse: door een kritische beoordeling van literatuur kun je je eigen onderzoeksvraag op een doordachte en gestructureerde wijze beantwoorden. Ook komen het vergroten van de taalvaardigheid en het proces van herschrijven van de tekst uitgebreid aan bod. Er is bovendien aandacht voor het schrijven van andere wetenschappelijke genres zoals een empirisch onderzoekverslag, literatuurverslag, recensie, betoog, essay en een populairwetenschappelijk artikel.
Dankzij alle oefeningen en de vele voorbeelden is Kritisch denken & schrijven zeer geschikt als studieboek voor het onderwijs in academisch schrijven. Dit boek is ook als zelfhulpboek te gebruiken. Op de website staat veel aanvullend studiemateriaal, zoals feedbackformulieren, checklists en DOEN-teksten waarmee je alle stappen van het schrijfproces doorloopt
Kritisch denken & schrijven is geschikt voor studenten die academische teksten op basis van literatuuronderzoek schrijven. Het boek is ook zeer geschikt voor zelfstudie.
Francisca Jungslager en Wilma Maljaars zijn beiden docent wetenschappelijk schrijven aan de Universiteit van Amsterdam.