Op welke manier kun je technologie en ICT inzetten als hulpmiddel bij het leren, het lesgeven en het organiseren van je onderwijs? 'OnderWijs met ICT' geeft (aankomende) leraren een antwoord op deze vraag in de vorm van inzichten, achtergronden en ideeën. Daarmee leren zij de juiste afwegingen te maken bij het gebruik van technologie en ICT op school. De auteurs leggen de nadruk op de didactische toepassingen, waarmee het boek aansluit op de Kennisbasis ICT.
'OnderWijs met ICT' begint met een inleidend hoofdstuk dat het gebruik van ICT in het lesgeven in een context plaatst en bespreekt wat ervoor nodig is. De volgende hoofdstukken geven steeds een theoretische verdieping en de praktische uitwerking van een thema. Aan de orde komen onder andere de web 2.0-technologie, digitale schoolborden en digitaal toetsen. Met behulp van praktijkvoorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe het gebruik van ICT en technologie de meeste opbrengst kan genereren.
'OnderWijs met ICT' is bestemd voor studenten van 1e- en 2e-graads lerarenopleidingen, maar ook voor professionals in het voortgezet onderwijs en het mbo.
Erik Bolhuis is hogeschoolhoofddocent Bewegen en Educatie aan de hogeschool Windesheim te Zwolle en houdt zich bezig met het implementeren van ICT in de lerarenopleidingen van de hogeschool. Aike van der Hoeff is onderwijskundige en als beleidsmedewerker verbonden aan de educatieve faculteit van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zijn specialisme is onderwijs en ICT.