In het sociaal domein draait alles om de balans tussen gemeentelijk beleid en de belangen van burgers. Dynamiek van sociaal werk en gemeentelijk beleid legt de focus op hoe sociaal professionals de stem van burgers centraal kunnen stellen, zelfs binnen complexe bestuurlijke processen. Het boek biedt een helder en praktijkgericht inzicht in hoe professionals kunnen bijdragen aan effectief beleid dat aansluit bij de behoeften in de samenleving.
Het boek is thematisch opgebouwd in vier delen:
• Het eerste deel verkent de overgang van de verzorgingsstaat naar de participatiesamenleving. Het belicht de rollen van sociaal werkers , burgerinitiatieven en participatie, en de spanning tussen beleid en praktijk.
• Deel 2 deel behandelt de bestuurlijke en organisatorische inrichting van het sociaal domein, met aandacht voor wetten zoals de Wmo en de Jeugdwet, en de rol van gemeenten in besluitvorming en samenwerking.
• In deel 3 ligt de focus op de sociaal werker als actieve deelnemer in beleidsprocessen, met nadruk op het beïnvloeden van beleid en het ontwikkelen van vaardigheden zoals politieke sensitiviteit.
• Deel 4 bespreekt actuele thema’s zoals eeaamheid, dakloosheid en burgerbelangen. Het stimuleert sociaal werkers om zich in beleidsleren en reflectie te verdiepen en een lerende houding aan te nemen.
Online studiemateriaal
Op het online leerplatform Boom Academie vind je oefenopdrachten voorzien van modelantwoorden, die zorgen voor een verbinding tussen theorie en praktijk.
Doelgroep
Dit boek is geschreven voor studenten sociale studies en professionals in het sociaal domein die werkzaam zijn in zorg, welzijn en jeugdzorg. Het biedt zowel aankomende als ervaren sociaal werkers en beleidsambtenaren de inzichten en vaardigheden om effectief te opereren in het spanningsveld tussen beleid en praktijk.
Meer dan theorie: dit boek leert sociaal werkers effectief handelen in een complexe bestuurlijke wereld.
Over de auteur(s)
Dr. G.T. Witte (1955) is gespecialiseerd in regionaal beleid, jeugd en welzijn. Hij publiceerde meerdere werken en was lector en onderwijsmanager. Sinds zijn emeritaat richt hij zich op audits en accreditaties binnen het sociaal domein en blijft hij actief in kennisontwikkeling en praktijkgericht onderzoek.