In onze samenleving is scholing een paspoort voor werk. Helaas zijn er steeds meer jongeren die door psychische problemen uitvallen en het onderwijs zonder diploma verlaten. Jongeren met psychische problemen op weg naar een opleiding biedt handvatten om jongeren met psychische problemen te begeleiden bij het verkennen, kiezen en verkrijgen van een (nieuwe) opleiding.
De auteurs maken daarbij gebruik van de methodiek Begeleid Leren, waarbij niet de psychische problematiek, maar de studiebelemmeringen die daarmee gepaard kunnen gaan het uitgangspunt vormen van de begeleiding. Daarmee onderscheidt Begeleid Leren zich van andere interventies voor jongeren met psychische problemen.
Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt de problematiek van schooluitval en de terugkeer van jongeren met psychische problemen beschreven. Ook wordt Begeleid Leren als methodiek geïntroduceerd. Het tweede deel gaat dieper in op de Begeleid Leren-methodiek en alle stappen in het traject worden aan de hand van casuïstiek beschreven. Dit deel wordt afgesloten met een praktijkvoorbeeld. In het derde deel is aandacht voor good practices en komt de implementatie van Begeleid Leren in organisaties aan bod.
Jongeren met psychische problemen op weg naar een opleiding is geschreven voor (aankomend) professionals die jongeren begeleiden, zoals sociaal werkers, trajectbegeleiders, (psychiatrisch) verpleegkundigen, jongerenwerkers, rehabilitatiewerkers en psychologen. Daarnaast is het boek interessant voor onderwijsprofessionals, zoals studentendecanen en studieadviseurs.
Lies Korevaar was tot 1 oktober 2023 lector Rehabilitatie bij de Hanzehogeschool Groningen. Hij promoveerde op een onderzoek naar een Begeleid Leren-programma voor mensen met psychiatrische problematiek. Vanuit zijn functie als lector was hij coördinator van de Innovatiewerkplaats Begeleid Leren.
Jacomijn Hofstra is sociaal psycholoog, gepromoveerd in de gedrags- en maatschappijwetenschappen. Per 1 oktober 2023 heeft zij het stokje van Lies overgenomen als lector Rehabilitatie. Daarvoor was zij als senior onderzoeker op het gebied van Begeleid Leren werkzaam bij het Lectoraat Rehabilitatie van de Hanzehogeschool Groningen. Ook was zij hogeschoolhoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie.
Lies en Jacomijn vormen de redactie bij het boek en schreven mee aan verschillende hoofdstukken. Bij een aantal hoofdstukken zijn ook andere auteurs betrokken. Een deel van hen heeft ook meegewerkt aan Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen.