De pedagogisch sensitieve leraar / Druk 2

Optimale ontwikkeling en welbevinden van leerlingen

Voorzijde
38,95
Levertijd: 4 werkdagen
Met 5% studentenkorting
voor 37,00 i
+
Bestel
ISBN: 9789046909126
Uitgever: Coutinho
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Anouke Bakx
Druk: 2
Relevante opleidingen: PABO
Pagina's: 320
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
Voorgeschreven bij o.a.: Haagse Hogeschool (HHS)
Vervanger van: 9789046904442
Categorie: Pedagogisch onderwijs
NUR: Onderwijskunde

Al enige tijd benadrukt onder andere het ministerie van OCW de kwaliteit van de leraar en het realiseren van hoge(re) leeropbrengsten door leerlingen. Een positief pedagogisch klimaat draagt bij aan goede leeropbrengsten. De pedagogisch sensitieve leraar maakt écht het verschil, maar hoe? Dit boek helpt (toekomstige) leerkrachten om het onderwijs en het pedagogisch klimaat zo in te richten, dat goede onderwijsopbrengsten optimaal gestimuleerd worden. De pedagogisch sensitieve leraar is gebaseerd op recente, wetenschappelijke inzichten en geeft leerkrachten bouwstenen om vanuit hun pedagogische sensitiviteit systematisch te kunnen werken aan de groei van hun leerlingen.

De pedagogisch sensitieve leraar bevat acht hoofdstukken, die achtereenvolgens, maar ook los gelezen kunnen worden. De rol van de leraar komt aan bod, evenals bouwstenen om een pedagogisch sensitieve leerkracht te worden, die opbrengstgericht en handelingsgericht werkt. Ook gaat het boek ondere andere in op feedback geven, een positieve mindset stimuleren bij leerlingen, hen laten 'omdenken' en in een team werken aan een positief pedagogisch klimaat. Elk hoofdstuk bevat een overzichtelijke 'theoriebox' met achtergrondinformatie, herkenbare praktijkvoorbeelden, 'ga eens na-kaders' voor zelfreflectie en handreikingen om de theorie in de vingers te krijgen. Er is een aanvullende website met verdiepende bronnen, bruikbare tools en formulieren.

Dit boek is interessant voor pabo studenten en voor alle leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs.

Anouke Bakx is onderwijspsycholoog en heeft ook zelf als leerkracht basisonderwijs gewerkt. Zij werkt als lector Leren & Innoveren aan de Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie. Aan het boek hebben verschillende onderwijsexperts bijgedragen.