Nederlandse kinderen en jongeren hebben steeds meer moeite met lezen en ze doen het ook steeds minder. Tegelijk gebruiken we in Nederland opvallend veel schoolmethodes waarin nogal eens verarmde teksten staan. Kinderboeken zijn veel rijker dan methodeteksten. Door boeken te gebruiken bij de vakken in het basisonderwijs, stimuleer je leesplezier, leesvaardigheid, en leesbegrip bij je leerlingen. De nieuwe uitgave De wereld in kinderboeken helpt jou, als aankomende of ervaren leraar, om vaker kinderboeken te in te zetten in je lessen. Ook als je zelf geen lezer bent.
De wereld in kinderboeken wil je inspireren om met je klas kinderboeken te lezen bij alle vakken die je geeft. Over elk thema bestaat wel een mooi kinderboek, maar het aanbod is groot en niet altijd overzichtelijk. Het is moeilijk om als (toekomstig) leraar het overzicht te houden en daar wil dit boek bij helpen. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt algemene kennis over lezen, leesmotivatie en het stimuleren daarvan. In het tweede deel wordt besproken hoe boeken kunnen worden ingezet bij thema’s die aansluiten bij aardrijkskunde, burgerschap, geschiedenis, natuur, levensbeschouwing, sociaal-emotionele ontwikkeling, filosofie, taal, rekenen, techniek, ICT en de kunstvakken. Daarbij is aandacht voor actuele vraagstukken, zoals diversiteit en hoe je als leraar kunt omgaan met controversiële boeken.
Dit boek is geschreven voor studenten aan de pabo (alle leerjaren). Het is ook heel geschikt voor leraren op basisscholen en in de onderbouw van het vo, zowel in Nederland als in Vlaanderen.
Erna van Koeven is lerarenopleider, onderzoeker en komt veel op basisscholen. Femke Ganzeman heeft zelf voor de klas gestaan en is het gezicht achter de bekende kinderboekensite leesbevorderingindeklas.nl. Herman Verschuren is hoofdredacteur geweest van een vaktijdschrift over kinderboeken en schrijft nog steeds over jeugdliteratuur.