Schrijven voor de wetenschap / Druk 2

Academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
38,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 37,00 i
+
Bestel
ISBN: 9789046908624
Uitgever: Coutinho
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Daniel Janssen Lucas van der Deijl Henri Raven
Druk: 2
Pagina's: 232
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
Vervanger van: 9789046906965
NUR: (Instrumentele) vaardigheden HOGER ONDERWIJS

Het werk van wetenschappers mondt vroeger of later altijd uit in teksten. In boeken, in artikelen en in stukjes in de krant. Wie zich wil handhaven in de wetenschap, zal dus moeten leren schrijven. Maar ook voor studenten die geen wetenschappelijke loopbaan voor ogen hebben, is het belangrijk dat hun schrijfvaardigheid op peil is, gezien de beoordeling van papers, werkstukken of scriptie.

Hoe leer je (jouw studenten) snel een goede, aansprekende wetenschappelijke tekst te schrijven?

Schrijven voor de wetenschap is een efficiënte methode die helder en ‘to the point’ kennis en veel oefening biedt. Het boek biedt inzicht in de manier waarop wetenschappers redeneren en hoe academische teksten in elkaar zitten met tips om gedachten samenhangend op het beeldscherm te krijgen. De methode gaat in op veelvoorkomende stijlfouten en biedt manieren om deze op te lossen. Aan de hand van tekstcasts (podcasts bij een voorbeeldtekst) laten de auteurs zien hoe het schrijven van een academische tekst beter kan. De voorbeelden zijn authentieke teksten uit bestaande scripties en dus heel herkenbaar. Ook leer je om je eigen teksten kritisch te bekijken op taalfouten en leer je de conventies achter de verschillende academische genres. In deze herziene editie is speciaal een hoofdstuk over populariseren opgenomen, om zo een wetenschappelijke tekst ook interessant en begrijpelijk te kunnen maken voor een breder publiek.

Per onderwerp geeft het boek een verwijzing naar de e-learning die veel zelfstandige oefening biedt met honderden oefeningen over verschillende onderwerpen, variërend van spelling en interpunctie tot de toepassing van richtlijnen voor verwijzen en citeren. De oefeningen zijn geordend per hoofdstuk en geven uitgebreide feedback volgens de theorie en terminologie van het boek.

Dit boek is geschreven voor studenten uit het wetenschappelijk en hoger onderwijs.

Daniël Janssen studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde. Hij is hoofddocent Taal en communicatie en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en schrijft intussen 35 jaar vrijwel elke dag voor de wetenschap. Hij werkte acht jaar als redacteur voor het International Journal of Business Communication. Daarnaast schreef hij samen met collega’s verschillende adviesboeken, zoals Een praktische cursus argumenteren, Beleidstekstwijzer en Zakelijke communicatie (voor professionals).

Lucas van der Deijl studeerde Geschiedenis en Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in Amsterdam op een proefschrift over vertalingen in de vroege Verlichting in Nederland. Hij werkte in Utrecht als student-assistent aan een handleiding academisch schrijven en aan online lesmateriaal op het terrein van de Neerlandistiek. Momenteel is hij universitair docent Oudere letterkunde aan de Universiteit van Groningen. Daar verzorgt hij onder meer onderwijs in academisch schrijven.

Henri Raven studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is partner bij communicatiebureau Hendrikx Van der Spek. Hij verzorgt vele trainingen in schrijven en overtuigen en (her)schrijft teksten voor een zeer gevarieerde klantenkring. Daarnaast is hij docent Academisch en professioneel schrijven bij de masteropleiding Communicatie en Organisatie aan de Universiteit Utrecht.