De communicatieve taalmethode Chinees? ’n Makkie! is speciaal ontwikkeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Met behulp van deze cursus maken leerlingen op een actieve manier kennis met het Mandarijn. De methode richt zich op alle vaardigheden. Spreken en luisteren komen uitgebreid aan bod en omdat het leren lezen en schrijven van de karakters een extra uitdaging is, wordt ook daar veel aandacht aan besteed.
In deel 1 en 2 van Chinees? 'n Makkie! hebben de leerlingen al uitgebreid kennisgemaakt met de Chinese taal en in deel 3 worden de leerlingen uitgedaagd om hun kennis van het Chinees te vergroten. In het vierde deel wordt de informatie uit de vorige delen herhaald en is het pinyin nog maar summier aanwezig. Naast culturele onderwerpen is er in dit deel ook uitgebreid aandacht voor klassieke, moderne en hedendaagse Chinese literatuur. De cursus bevat twee leerroutes. Voor degenen die sneller willen kunnen communiceren in het Chinees zijn extra onderdelen op de website opgenomen. Voor wie het Chinees echt ’n makkie moet blijven, vormen de lessen zonder deze onderdelen ook een complete cursus.
De inhoud van de lessen sluit aan bij de belevingswereld van Nederlandse middelbare scholieren. Thema’s die in deel 4 aan bod komen zijn onder andere op schoolreis, op bezoek, nieuwsfeiten, contact houden en samen iets kopen. Elke les bevat een dialoog of monoloog, nieuwe woorden, culturele en taalkundige informatie en oefeningen. Het boek sluit af met een grammaticakatern en woordenlijsten. In deel 4 is het een gouden combinatie om het boek Chinees getoetst- 250 oefenvragen op weg naar B1 erbij te gebruiken. De vier delen van Chinees? ’n Makkie! bereiden de leerlingen voor op het eindexamen Chinees.
De tweede, herziene druk is een zeer toegankelijke en werkbare methode Chinees geworden. Er is een grammatica katern toegevoegd achterin het boek. De audio fragmenten zijn allemaal opnieuw opgenomen en er zijn nieuwe woorden toegevoegd aan de lessen. Ook bevat elk hoofdstuk een taalwijzer met informatie over de Chinese taal. Ter afsluiting is in elk hoofdstuk een cultuuronderdeel opgenomen met vragen. Op de website is het materiaal voor de snelle route te vinden. Daarnaast wordt aan het eind van elke les verwezen naar de uitgave Chinees getoetst. Met de opgaven uit Chinees getoetst kan de leerling zich gedegen voorbereiden op het eindexamen Chinees.
Dr. Tin Chau Tsui is sinoloog en heeft lesgegeven in het voortgezet onderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Sven Bosch (MA) is sinoloog en verbonden aan Avans Hogeschool als docent Chinees, marketing en supply chain management.