Kennis van het recht kan een creatieve carrière maken of breken. Bij het ontwikkelen, conceptualiseren en vermarkten van creativiteit speelt het recht een essentiële rol. Recht in de creatieve industrie maakt creatieve professionals (in spe) op een laagdrempelige manier wegwijs in de complexe wereld van het recht.
Recht in de creatieve industrie bespreekt de belangrijkste rechtsgebieden voor de creatieve industrie en gaat in op wet- en regelgeving binnen veelvoorkomende branches zoals reclame, media, muziek en entertainment. Actuele voorbeelden, belangrijke jurisprudentie en uitdagende stellingen worden aangevuld met ‘need to know’- en ‘nice to know’-informatie. Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting.
Dit toegankelijk geschreven boek bevat zowel praktijkverhalen als ‘tips & tricks’ die aansluiten bij opleidingen op het gebied van muziek, media, digitale media, entertainment, design, marketing, communicatie en hbo-rechten. Daarnaast is het ook geschikt voor professionals in de creatieve industrie.
Verschil vorige druk:
Van media en games tot design en muziek, voor de creatieve industrie zijn de afgelopen jaren flink wat rechtsregels gemoderniseerd. Zowel op Europees niveau als in het Nederlandse recht zijn er belangrijke wetswijzigingen geweest en is er nieuwe jurisprudentie ontstaan. Zo zijn het auteursrecht, het merkenrecht en het privacyrecht aangepast aan een steeds digitaler wordende samenleving. Deze nieuwe druk neemt je mee in de meest actuele wet- en regelgeving, die van belang is voor de creatieve professional.
Mr. Ilse van de Laar-Wijdeven is afgestudeerd in het Intellectueel Eigendomsrecht en het Contractenrecht en werkt als docent Recht bij Fontys Academy for Creative Industries (ACI).