Pedagogische professionals werken in een breed beroepenveld. Denk aan de kinderopvang, de buitenschoolse opvang, het onderwijs en het welzijnswerk, maar ook de jeugdhulp, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, reclassering en justitiële zorg. Samen opvoeden helpt (toekomstig) pedagogische professionals om zich te oriënteren binnen dit gevarieerde werkveld.
De uitgave zoomt vanuit de praktijk in op de vele werkterreinen van pedagogische professionals in het jeugddomein. Het behandelt de diverse werkvelden in relatie tot de rollen en kerntaken die die professionals erin kunnen vervullen, en benoemt de competenties en expertise waarover zij dienen te beschikken. Naast de werkvelden is er aandacht voor onderwerpen als interprofessionele samenwerking, integraal werken, participatie en preventie.
Het eerste deel van het boek bestaat uit een algemene, overkoepelende inleiding en een hoofdstuk over jeugdbeleid. In de daarop volgende hoofdstukken komen verschillende pedagogische werkvelden aan bod: van welzijnswerk, kinderopvang en onderwijs tot jeugdhulp, jeugdbescherming, aanpak van jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Ieder hoofdstuk is geschreven door een expert op het betreffend gebied.
Samen opvoeden is geschreven voor studenten van de hbo-opleidingen Pedagogiek, Social Work en Pedagogisch Management Kind en Educatie en voor andere bachelor- en Associate Degree-opleidingen die opleiden tot pedagogische professional.
In deze derde herziene uitgave is er gekozen voor een duidelijke structuur waarbij basisvoorzieningen en preventie eerst aan bod komen, gevolgd door jeugdhulp, jeugdbescherming en uiteindelijk gespecialiseerde zorg. Inhoudelijk is het boek geactualiseerd en aangepast aan veranderingen op het gebied van wetgeving, pedagogische inzichten en onderwijs. Daarnaast is er nu een gedetailleerde praktijkcasus die als rode draad in ieder hoofdstuk terugkomt om het perspectief van een specifiek werkveld uit te lichten. Ook is de website bij het boek geactualiseerd en uitgebreid met aanvullende vragen en opdrachten.
Joris van Veen studeerde sociaal-pedagogische hulpverlening en pedagogische wetenschappen. Hij is hoofddocent bij de opleiding Pedagogiek en opleider, trainer en adviseur van LLO onderwijs in het jeugddomein bij HAN University of Applied Sciences. Voor dit boek schreef hij het inleidende hoofdstuk en was hij eindredacteur van de andere hoofdstukken, die geschreven zijn door experts uit verschillende pedagogische werkvelden.