Voor een goed geschreven boodschap bestaat altijd publiek. Wat een tekst goed maakt, hangt vooral af van de specifieke context waarin en waarvoor de tekst is geschreven. Basisboek schrijven voor media biedt studenten alle nodige handvatten om in elke situatie de juiste keuzes te maken.
Het boek concentreert zich op de belangrijkste vragen die je als schrijver moet stellen en de mogelijkheden die dat oplevert. De auteur behandelt genres als nieuwsberichten, interviews en reportages aan de hand van diverse voorbeelden. Daarnaast legt het boek de nadruk op het inleven in de lezer, het structureren van teksten om de leesbaarheid te bevorderen, het gebruik van bronnen en het bedenken van verrassende invalshoeken. Via handige checklists en tips is er ook aandacht voor de presentatie en eindredactie van teksten. In het afsluitende hoofdstuk komt een aantal technologieën en trends in het huidige mediaklimaat aan bod.
Alle zeven hoofdstukken bevatten voorbeelden en opdrachten. Sommige onderwerpen zijn voorzien van aanvullende kaders met discussiepunten en verdiepende informatie. Het bijbehorende online materiaal bevat extra vragen en oefeningen.