Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en houding beschikken om goed te kunnen functioneren in een cultureel diverse omgeving. Interculturele communicatie in de NT2-les helpt docenten om samen met hun cursisten interculturele competentie te ontwikkelen.
Dit boek behandelt op praktische wijze vele aspecten van interculturele communicatie in de NT2-les. Ieder hoofdstuk begint met een Vlaamse en een Nederlandse casus waarin sprake is van een intercultureel rich point: een situatie die veel blootlegt over culturele waardes en interculturele communicatie en die het startpunt kan vormen van een proces van verwondering. In de theoretische toelichting van de casussen worden vervolgens de verschillende manieren belicht waarop culturele diversiteit een rol kan spelen in het NT2-onderwijs. Hier komen cultuur in de taal zelf, samenwerken in diversiteit in de NT2-les en samenleven in diversiteit buiten de NT2-les aan bod. Hierna volgen reflectieopdrachten die docenten uitdagen om te reflecteren op hun eigen kennis, waarden en houding. Ieder hoofdstuk sluit af met praktische suggesties om samen met cursisten bewustwording te stimuleren en kennis en ervaringen te delen. Bij dit boek hoort een website met nuttige links en formulieren voor het plannen van verder leren in de praktijk en met het team.
Interculturele communicatie in de NT2-les is geschikt voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Het boek is ook nuttig voor andere betrokkenen in het NT2-werkveld die regelmatig contact hebben met volwassen tweedetaalleerders.
Annemarie Nuwenhoud is zelfstandig docent NT2, NT2-adviseur en docententrainer. Ook is ze redacteur van het NT2-tijdschrift Les.