Kennis van het recht kan een creatieve carrière maken of breken. Bij het ontwikkelen, conceptualiseren en vermarkten van creativiteit speelt het recht een essentiële rol. Ontwerpers, fotografen, muzikanten maar ook marketeers, conceptontwikkelaars en communicatiedeskundigen willen hun uitgewerkte ideeën zo goed mogelijk beschermen om te voorkomen dat anderen ervan profiteren. Als creatieve professional is het daarom noodzakelijk om goed op de hoogte te zijn van je rechten en plichten.
Recht in de creatieve industrie maakt studenten op een laagdrempelige manier wegwijs in de complexe wereld van het recht. Het boek bespreekt de belangrijkste rechtsgebieden voor de creatieve industrie en gaat in op wet- en regelgeving binnen veelvoorkomende branches zoals reclame, media, muziek en entertainment. Actuele voorbeelden, belangrijke jurisprudentie en uitdagende stellingen worden aangevuld met 'need to know'- en 'nice to know'-informatie. Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting.
Dit toegankelijk geschreven boek bevat zowel praktijkverhalen als 'tips & tricks' die aansluiten bij de belevingswereld van hbo-studenten die een opleiding volgen op het gebied van muziek, media, digitale media, entertainment, design, marketing, communicatie en hbo-Rechten. Daarnaast is het ook geschikt voor professionals in de creatieve industrie.
Dit boek is bedoeld voor de hbo-student die een creatieve opleiding volgt op het gebied van o.a. design, muziek, (digitale) media, evenementen en gaming. Daarnaast is het boek ook geschikt voor professionals in de creatieve industrie. Denk hierbij aan makers, ontwikkelaars, marketeers en organisatoren in de creatieve sector.
Mr. Ilse van de Laar-Wijdeven is afgestudeerd in het Intellectueel Eigendomsrecht en het Contractenrecht en werkt als docent Recht bij Fontys Academy for Creative Industries (ACI).