Voor recent gealfabetiseerde anderstaligen blijft lezen moeilijk. Ook laaggeletterden met het Nederlands als moedertaal kunnen nog veel oefening gebruiken. Wie leesniveau A2 wil bereiken, moet leesmeters maken. Met Samen lezen maken ze deze aan de hand van verhalen rondom alledaagse onderwerpen. Deze komen ook in de inburgering aan bod. De cursisten trainen zo niet alleen hun leesvaardigheid, maar werken tegelijkertijd op een ontspannen manier aan de woordenschat rondom het examenonderdeel Kennis van de Nederlandse Maatschappij (KNM).
In Samen lezen staan de bewoners van de Julianastraat centraal. Hun verhalen vormen samen één geheel, zitten vol humor en zijn rijk geïllustreerd, waardoor de cursisten ze met plezier zullen lezen; zelfstandig, klassikaal of in groepjes. Na elk verhaal volgen verwerkingsoefeningen.
De bijbehorende website bevat veel extra materiaal, zoals interactieve taaloefeningen en antwoorden op de opdrachten in het boek. Docenten kunnen via de website een uitgebreide docentenhandleiding aanvragen met aanvullende lessuggesties, oefeningen voor het vergroten van de woordenschat, en voor schrijf- en spreekvaardigheid voor het inburgeringsexamen. Zo kan één leestekst ingezet worden voor het trainen van alle vaardigheden.
In deze tweede, herziene druk zijn de teksten geactualiseerd en de oefeningen op de website aangepast. Het docentenmateriaal is fors uitgebreid met extra oefenmateriaal toegespitst op het inburgeringsexamen.
Samen lezen is geschikt voor laaggeletterden en net-gealfabetiseerde taalleerders met leesniveau A1 van het ERK. Het kan ingezet worden na het succesvolle Beter lezen van Marilene Gathier en Dorine de Kruyf.
Elizabeth Termeer was docent NT2 en materiaalontwikkelaar bij het roc ID College.
Ze is coauteur van diverse lesmethodes, zoals IJsbreker 2 en Taalblokken.