We begrijpen ze vaak niet. Kinderen die panisch zijn voor de tandarts, weigeren om naar school te gaan, om schijnbaar niets in huilen uitbarsten of zichzelf uithongeren of pijn doen. Allemaal kinderen met psychische problemen waar zijzelf en hun omgeving last van hebben. Wat is er met ze aan de hand? Hoe is dat zo gekomen? Hoe kunnen we ze helpen? Dit boek gaat op al deze vragen in.
In Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen bespreken de auteurs de meest voorkomende psychische aandoeningen waar kinderen aan kunnen lijden. Zij beschrijven per aandoening eerst hoe de normale ontwikkeling van kinderen er op dat gebied uitziet, en besteden daarbij aandacht aan verschillende aspecten: fysieke, cognitieve en sociaal-emotionele.
Daarna leggen ze uit wat er misgaat als een kind een psychische stoornis heeft, en zetten ze op een rijtje welke rol opvoeding, erfelijke factoren en omgevingsfactoren daarbij spelen. Vervolgens vertellen de auteurs hoe stoornissen behandeld kunnen worden, en hoe de hulpverleners, opvoeders en andere betrokkenen er op een goede manier mee om kunnen gaan. Ook leert dit boek hoe kinderen met een bepaalde aandoening zich verder ontwikkelen.
Wat is er gewijzigd?
De tekst van het boek is helemaal aangepast aan de officiƫle Nederlandse vertaling van de DSM5. Inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek (vooral Nederlands onderzoek) zijn verwerkt. Met name in de paragrafen over risico- en beschermingsfactoren en over preventie en behandeling. De tweede en derde druk van Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen zijn naast elkaar te gebruiken.
Doelgroep
Het boek is geschikt voor studenten aan sociaal-agogische en hogere gezondheidszorgopleidingen, studenten aan lerarenopleidingen en studenten van andere opleidingen in het hoger onderwijs waar aandacht is voor psychopathologie. Daarnaast vormt het ook voor professionals een nuttig beknopt overzicht.
Auteursinformatie
Jakop Rigter is als docent psychologie en psychopathologie verbonden aan de Haagse Hogeschool en werkt als senior onderzoeker bij het lectoraat Jeugd & Opvoeding. Eerder schreef hij Psychologie voor de praktijk en Het palet van de psychologie. Malou van Hintum is wetenschapsjournalist en schreef het boek Doe eens normaal. Over zin en onzin van psychiatrische diagnoses.