Een optimaal leerklimaat omvat méér dan goede lessen. Een veilige, prettige sfeer in de klas is minstens zo belangrijk. Gelukkig valt orde houden goed te leren. Het begint bij inzicht in gedrag van studenten, docenten, teams én inzicht in de eigen rol.
Van mbo-studenten wordt een grote verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag verwacht, terwijl veel van hen deze, gelet op hun mentale ontwikkeling, nog niet helemaal aan kunnen.
Lessen in orde in het mbo geeft (aanstaande) docenten instrumenten om lessen in orde te krijgen én te houden. Het boek gaat specifiek over mbo-studenten en is daarin uniek.
Lessen in orde in het mbo is een echt praktijkboek met veel ervaringsvoorbeelden.
Het biedt een werkklimaat stimulerende aanpak volgens de 'Whole School Approach'. Deze methodiek is uitgewerkt in vijf samenhangende delen: klas, school, leraar, student en ouder. Elk deel bestaat uit hoofdstukken met strategieën en methoden voor praktijksituaties. Het boek bevat onder meer een leerlijn voor het bevorderen van zelfstandigheid van studenten, handvatten om een gezamenlijke aanpak door docenten op te zetten en geeft inzicht in de invloed van straatcultuur op de schoolcultuur. Ook is er aandacht voor zorgleerlingen en groepsprocessen.
Op de uitgebreide website bij het boek staan reflectievragen, verdiepingsstof en praktische hulpmaterialen.
Lessen in orde in het mbo is geschreven voor (aanstaande) docenten en andere betrokkenen die de kwaliteit van het mbo-onderwijs willen verbeteren.
Peter Teitler staat zelf voor de klas, is opleider aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht en geeft als specialist gedragsproblemen trainingen aan docenten in vo en (v)mbo. Hij schreef eerder ook de succesvolle uitgave Lessen in orde.